Bercuti di Tioman

23 April 2007

Agak2 pukol 12.30 tgh, aku kuar ngan Moja...gi Mega terus ar... Sementara tunggu Ammar ngan Mieza sampai Kuantan...Tapi aku x ingat lak depa sampai bile....Humm..agak2 kol 2.00 ptg, kami makan jap kat ape ke name tempat tuh...aku lupe la...Aku dah peghabih 3 dorayaki...hehe...macam Doraemon tu...Bile Ammar ngan Mieza sampai, aku ngan Ammar order Mi Kari. Alamak, lupe lak nak bagi tau, xku xnak taugeh...so, bende tuh dah sampai, Ammar le untung, bukan setakat taugeh, tapi tauhu pun aku bagi...haha...aku memang xleh telan menatang tu... Agak2 kol 3.00, kami tengok wayang. Cite Wild Hog...best oooo....Aku, Ammar ngan Moja ketawa sampai keluar anak tekak...Mieza senyap je...humm..bese le, cite laki2, dia x faham sangat...Agak2 kol 6.30 ptg, Ammar ngan aku balik rumah aku...Moja rumah die le...Mieza lak kat rumah DD. Malam tuh, aku ngan Ammar chatting YM...sume awek kami bantai...tapi pakai user aku le...xpe ar, Ammar yang ngorat, aku yang dapat sbb dia pakai name aku...hahaha

24 April 2007

Mieza balik ke Bentong kol 8.30 pg. Agak2 kol 10.00 aku ngan Ammar sampai terminal...Jaar ngan Afiq dah lame kat situ...Time boarding, aku konpius bas ke Mersing...aku ingat beli tiket bas bese je...tapi rupe2nye bas VIP...mane le aku tau...aku beli je tiket...tepat 10.30 pg, kami bertolak dari Kuantan...

Image069_1

mase dalam bas           Kucing mase kat jeti

Agak2 kol 2 kami sampai ke Mersing...bese la...turun je dari bas, 'ulat' bot dah 'cucuk' kami...Atas bantuan Syahir Yaman, kami dapat lepaskan diri dari 'ulat-ulat' tersebut...Kami pegi ke kaunter tiket bas balik...tiket 28 hb xde...Camne ek? Kene la beli tiket 29 hb. Plan semule, tpakse la bermalam sehari kat Mersing. Jam 2.30 ptg, kami naik speedboat Seagull Express  ke Kg. Air Batang.

Image072Image071_1Image073Image077Image079

1. Saujana semasa dlm perjalanan ke Tioman

2. Kami dalam speedboat

3. Kokpit

4. Aku berlatarkan enjin 200hp x 3.

5. Pulau Harimau

Agak3 kol 4.00, kami sampai di Kg. Air Batang. Syahir Yaman menyambut kami. Dia bawa kami ke chalet milik keluarganya. Agak2 kol 6.00, kami mandi laut buat kali pertama di sana.

Malam tu, kami makan lmalam, dan seterusnye jejalan kat Kg. Air Batang.Image089

1st night.

25 April 2007

Pagi tuh, kami ready...lepas breakfast, kami turunkan bot. Agak2 kol 10.00 pg, kami ke Tekek, untuk beli Petrol. Hehe, aku dapat drive bot utk first time in my life. Susah gak... Masa kat Tekek, kami Aku, Ammar, Jaar ngan Afiq g shopping, beli 'uniform' sementara Syahir beli petrol. Hehe..ada 1 kedai tuh, ada awek cun...hehe, sume nak ngorat, tapi x jadi...hehe...Mase nak ke bot semule, hujan la plak...waduh2...ape2 pun, kami decide go on je... Kami ke Teluk Benus. Kat situ le kami buat snorkeling. Mase snorkeling, kami dapat melihat keindahan dasar laut...wah, indahnya ciptaan Tuhan yang Maha Esa. Haa...kami jumpe Nemo, tapi 'Lans Korporal' la...satu stripe je...Jaar x puas hati.Image090Image096 Image095Image102 Image100 Image112 Image111

Seme gambar ni mase waktu pagi mase turunkan bot, marina di Tekek, dan injury yang aku dapat lepas snorkeling.

Mase 5.30 ptg, kami ke Taman Laut. Huhu..dapat bagi ikan makan ngan sentuh ikan...

Image113Ni ikan semase kat Taman Laut.

Malam tuh, sepeti bese, kami makan malam kat rumah Syahir. Pastuh lepak kat jeti. Kepale rase koya je...mabuk...

26 April 2007

Pagi tuh, kami g memancing...Image124Img_0007i Img_0005i Img_0009i Img_0014i

Ni mase kami memancing dan hasil..aku dapat 11 ekor, Syahir 11, Ammar ngan Jaar 3, Afiq 1.

Tengah hari tu, kami makan hasil tangkapan kami...

Petang, kami lepak2 sambil enjoy sunset...Image134 Img_0024 Image133Img_0035

Mase sunset.

Malam tu, kami ke Tekek naik moto. Pastu, lepak kat jeti marina.Img_0051Img_0055 Img_0058 Img_0061

Kami balik kol 1.30 pg, sume enset abis bateri...

27 April 2007

Pagi tuh kami breakfast kat rumah Syahir lagi...hehe, pg ni, kami kenal Patawali...emm...xreti le nak ceritenye camne, pahit2 macam akar...orang buat ubat ngan bense tu...Aku dapat gak telan, Jaar, Ammar ngan Afiq jilat je, tu pun dah koya...hahaha...

Tengah hari, lepas kami sembahyang Jumaat, kami shopping kat Tekek...Image150 Image151 Image153 Image152 Img_0103 Img_0113 Img_0125 Image155

Gambar2 di atas semasa kami berjalan2 di Berjaya selepas shopping di Tekek. Cantik gile kat Berjaya tuh...Petang sket, kami ke Tekek semule, usha awek yang sama kat kedai tu...Syazana namenye...hehe...tp x dpt ngorat lagi le...

Petang lagi, jejalan kat Penuba. Mandi lagi...At last, kami dapat tengok Nemo...sume pangkat ade...maksudnye dari 1 stripe sampai 3 stripe, sume ade...huhu...mission accomplished.

Agak2 kol 7.30 petang, kami bincang pasal hutang sesame kami...hehe...Ammar, 50 sen pun berkire.

Kol 8.00, kami start api utk BBQ.Img_0146 Img_0158

Malam tu, ada gak birthday party utk anak sedare Syahir, Alia...huhu, lupe dah namenye.

Pastu, kami lepak2...tapi malam tu, aku tepakse tido sesorang kat bilik Jaar ngan Afiq...Afiq, Jaar, Ammar ngan Syahir sume tido kat bilek aku...huhu...dah le kene kunci dari luar...tapi malam tu, aku chatting ngan DD...hehe...Abih le ko, Jaar...

28 April 2007

Kami bertolak dari Tioman ke Mersing naik feri kol 8.30 pg.Img_0173 Img_0170 Image178 Img_0186

Kami dapat lepak kat dek depan kokpit feri...huhu...best gile.

Selamat tinggal Tioman....

Sampai kat Mersing agak2 kol 11.00 pg. Humm, kami bincang2, xmoh bermalam kat Mersing...so tukar plan balik...naik bas 'lompat'. Tiket yang ada kami jual balik. Kami naik bas lompat dari Mersing-Rompin-Kuantan.

Agak2 kol 4.00, kami sampai Kuantan. Aku ngan Ammar turun kat permatang badak. Kol 5.00 ptg, Aku bersama parent dan adik aku nak balik kg kat perak. Pada mase yang same, Ammar ada skali sebab alang2 lalu bentong, anta je ke rumah. Aku drive dari Maran ke Karak...huhu. Sampai2 kat rumah Ammar, berkenalanlah famili aku ngan famili Ammar. Mase tu kol 8.00 mlm. Disebabkan terpakse cepat, xleh le stop by kat rumah Ammar. Aku ngan family sampai kampung kol 12.00 malam.

29 April 2007

Pagi, aku bawak parent aku ke Kampar dari Tapah utk ke pasar... Balik pun aku drive gak.

Malam tu, Aku ngan famili ke rumah Pak Long. Seram drive kat jalan rumah Pak Long-Atuk time malam...jalan bengkang bengkok, gaung keliling jalan...risau aku drive.

30 April 2007

Esoknye, agak2 tengah hari, aku drive lagi ke Kampar nak amik kain anta dobi. Tengah2 jalan hujan lebat...tetibe wiper x function...tibe2 stop...huh, memule gabras, tapi aku dapat kawal kete...selamat.

Bertolak ke Shah Alam kol 4.00 ptg camtu...sampai kat rumah along petang tu gak...bermalam jap 1 malam...malam tu, aku chatting ngan Aja sampai aku KO.

1 Mei 2007

Pagi2 lagi bertolak ke Kuantan. Aku drive dari Shah Alam ke Kuantan...Sampai agak2 tengah hari...Petang sket, shopping kat Tunas Manja. Lewat Petang, aku buat le Blog ni...

End of a week in my life...