| 3 comments ]
Pernahkah ada di antra kamu pernah menyimpan perasaan terhadap seseorang? Bagi pendapat saya, perkara ini adalah sesuatu yang normal bagi insan yang normal. Saya juga tidak menafikan pernah memendam perasaan kepada seseorang. Malah, perkara ini tidak terjadi sekali, tetapi berlarutan hingga perasaan itu beralih kepada orang lain pula.

Saya bukanlah pandai untuk bermain cinta tetapi perasaan itu tetap ada. Namun begitu, saya lebih suka memendamkanya daripada menyatakan perasaan itu kepada orang yang saya pendamkan perasaan itu. Saya pernah juga terfikir, mengapa sukar sekali untuk saya luahkan kepadanya? Sedangkan saya memang benar-benar sukakan dia dan telahpun timbul perasaan sayang kepadanya.


Apa yang berlaku adalah sesuatu yang tidak mampu saya menjawabnya. Walau membara mana pun perasaan itu, tetapi kata hati saya kuat menolak perasaan itu. Saya lebih patuh kepada kata hati saya sampaikan saya sudah tidak kenal lagi ape itu bezanya perasaan suka, sayang, dan cinta. Sekuat manapun perasaan cinta saya terhadap seseorang itu, saya tetap menafikan perasaan itu. Apabila saya tahu akan seseorang telah berjaya 'mencuri' hati orang yang saya pendamkan perasaan itu, saya berasa sedih sekali.

Saya juga terfikir, mengapa perkara ini boleh berlaku? Apakah kerana sejarah lama saya yang menyebabkan perkara ini terjadi pada diri saya.

Ini menyebabkan saya menjadi seorang yang boleh dikatakan hipokrit kerana mulut saya menyatakan tidak ada apa-apa perasaan, namun dalam hati timbul rasa sayang, tetapi juga lalu ditolak mentah-mentah oleh saya sendiri.

Pernah juga wanita-wanita yang saya kenal mengharapkan cinta mereka kepada saya berbalas, tetapi malangnya saya tidak langsung memberi balasan apa-apa pun. Malah, saya menolak mereka secara senyap dan cuba menjauhkan diri saya daripada mereka.

Apakah itu perasaan suka?

Apakah itu perasaan sayang?

Apakah itu perasaan cinta?

Soalan yang tidah mampu saya jawab. Bagi saya, dengan berkata "saya suka kamu" tidak bermakna seseorang itu sayang dan cintakan seseorang. Begitu juga yang lain-lain yang tidak bermaksud apa-apa dengan perkataan lain.

Apakah ini kerana ego saya? Ataupun kerana sesuatu yang tidak saya perasankan sebelum ini?

Mungkin anda mengalami sesuatu yang sama seperti yang saya rasakan. Mungkin anda adalah wanita yang telah saya tolak sebelum ini. Mungkin juga anda adalah wanita yang pernah saya pendamkan perasaan saya sebelum ini.

Persoalannya sekarang, apakah yang telah terjadi kepada saya dan apakah yang sepatutnya saya lakukan? Walaupun saya digelar Mr. Love kerana mampu memberi pertolongan kepada rakan-rakan saya menyelesaikan masalah cinta mereka, namun saya sendiri yang terkapai-kapai untuk menjawab persoalan-persoalan yang timbul dalam kepala saya.

3 comments:

  1. hmmmm..cm2 skli ek..2 mybe sbb mse lalu yg mgkn mmberi kesan kpd sedare.. cnte 2 x smst nyer kne luahkn..mang la kte akn cdey if org yg kte syg o ske 2 jd mlik org len..tp nk wat cne kte yg xde usaha nk dptkn org 2..mybe 2 bkn jdoh kte kot..hehehe pape pn life must go on.. let gi je mnde2 2..
    stu hri mst org 2 akn dtg pd kte.. njoy ngan hdop kte skang ni slg msih dberikn nyawa tok benafas..huhuhuhu

    ReplyDelete
  2. hmmm..complicated ni..
    suka..sayang..cinta..
    nmpk je cam sama..tp sebenarnya x..
    tp..dari suka tu akan jadi sayang..dan cinta..slalu org ckp camtu..tp bg aku..suka..cinta..sayang lbih
    tepat..
    betol..stakat cakap je..x da mende pun..perasaan tu kena dtg dari hati..bukan dicontrol pleh otak..
    sbb tu asalnya cinta tu suci...sbb manusia x cntrol lg cinta tu jd mende2 laen..alah..x yah nak cari2 cinta tu..nnt cinta tu akan dtg sniri...have a nice day!hehe

    ReplyDelete
  3. Assalamualikum...
    Memang ade banyak beze nye antare suke, sayang & cinte..
    saye ni pon bukanla sepandai mane..
    tapi, inilah ape yg saye ketahui..
    perasaan suke itu, timbul dgn pantas skali juga sebaliknya...
    sayang pulak, pade ramai org... kite syg family.kwn.sesiape saje..
    tapi kalau cinte itu... hanyalah SATU... prasaan cinte itu, membuatkan seseorang sanggup berkorban ape sahaje utk yg dicintai.. cube lihat, kalau saye kate, saye korbankan jiwe & rage saye utk awk kerane saye suke kan awk... boleh gitu ? maybe pade pendapat yg lain, itu mustahil. tapi buka pade saye .
    TRIMA KASIH .

    ReplyDelete

P/S: Kepada pemberi komen 'tanpa nama' atau 'anonymous' diharapkan dapat meletakkan nama samaran di kaki komen untuk menunjukkan keikhlasan anda. Terima kasih.