Pekak, bisu dan buta

Sumber: Rencana, Utusan Malaysia, 11 Januari 2009.

Zaman masakini merupakan zaman yang paling buruk. "Pekak, bisu, dan buta, mereka tidak akan kembali (ke jalan yang benar)" (2/al-Baqarah:18). Apa yang dicari setiap manusia ialah cahaya kebenaran dan keselamatan; apa yang dia nyalakan ialah api. Nyalaan api itu menghasilkan kejutan dan kekaguman serta memenangi pujian semua. Namun, oleh kerana api itu bersifat sementara, pujian tersebut juga bersifat sementara dan dalam masa yang sama kegelapan kembali, namun kali ini keadaannya lebih dahsyat. Unsur munafik, tipu-daya, keangkuhan, segala sifat tercela sekali lagi bermaharajalela mengalahkan kebenaran, keikhlasan, dan segala sifat terpuji. Dalam keadaan hampir putus harapan, umat manusia cuba sedaya-upaya mengeluarkan suara berbicara tanpa menyedari hakikat bahawa tiada sesiapapun mendengar atau mampu melihat; pendek kata mereka tidak peduli dan kelu.


Masyarakat dunia mengikuti dengan penuh debaran keputusan pemilihan Presiden Amerika baru-baru ini; mampukah calon Republikan bertahan dan meneruskan dasar-dasar zalim dan menindas pemerintah sebelumnya, atau adakah calon Demokrat yang bakal menang dan memperkenalkan perubahan-perubahan yang ditunggu-tunggu sejak sekian lama? Pemenang yang banyak digembar-gemburkan itu meraih pujian pemimpin seluruh dunia; ibu kepada segala perubahan baik bakal menjelma menunggu gilirannya untuk menjadi tumpuan, terkinja-kinja di sebalik tabir dek riuh redam sorakan suara-suara yang gopoh membuat kesimpulan di tengah-tengah kegembiraan bahawa institusi demokrasi Barat telah sekali lagi mencapai kemenangan mengalahkan kezaliman, ketidaksamarataan dan tangan-tangan ghaib anarki dan pemberontakan. Sesetengah pemimpin dunia Arab sama-sama menghembuskan nafas lega bahkan kelihatan begitu bangga sekali meniup nafiri kemenangan calon tersebut; apa tidaknya, selama ini mereka percaya bahawa segala penderitaan yang dihadapi mereka berpunca daripada dasar-dasar pentadbiran terdahulu yang penuh dengan helah dan tipu-daya. Demikianlah keadaannya, apa yang diistilahkan oleh demokrasi sebagai adil, bermaruah, berakhlak dan benar. Janji-janji untuk mengusahakan penyelesaian sebenar dan munasabah bagi menamatkan perang di Timur Tengah telah diperkenalkan; sekali lagi disambut dengan tepukan gemuruh dari seluruh dunia. Jaminan-jaminan untuk kembali kepada meja perbincangan secara aman tatkala masyarakat Palestin dizalimi secara berterusan, juga dimahkotakan; sekali lagi dengan sorakan gemuruh dari seluruh dunia.

Kezaliman

Masyarakat Palestin sudah berdekad- dekad lamanya menderita akibat kezaliman, penindasan, penaklukan, kejahatan dan tekanan yang tidak boleh dibayangkan. Golongan yang benar-benar beriman dari kalangan umat Islam turut merasai dan menanggung kesakitan yang sama, "seumpama suatu jasad; apabila satu anggota cedera atau sakit, seluruh anggota badan yang lain juga sakit dan hilang kerehatan" (hadis Nabi Muhammad SAW). Seolah-olahnya kaki mereka dipulas hingga hampir patah, lantas mereka menjerit kesakitan yang amat sangat dengan harapan saudara mereka akan mendengar rintihan itu dan segera menamatkan penderitaan yang ditanggung serta menghukum pelakunya. Janji-janji yang dinyatakan di atas pernah dibuat sebelum ini, tetapi hanya untuk sorakan sementara para pemimpin dunia kerana janji-janji itu tidak pernah ditunaikan. Hakikatnya, walaupun jeritan rakyat Palestin telah didengari tiada siapapun yang peduli, seolah-olah semua orang telah pekak. Usahkan mengharap dibebaskan dari seksaan dan penderitaan yang dilakukan oleh penjahat yang memulas kaki mereka, para pemimpin dunia, bahkan dari kalangan saudara mereka sendiri, beranggapan bahawa jeritan masyarakat Palestin itu amat menyakitkan telinga manusia, justeru mereka patut dihukum kerana mencemar kesucian dan keaslian bunyi. Apakah lagi pilihan yang tinggal? Apakah pilihan yang ada bagi masyarakat Palestin?

Sekonyong-konyong institusi demokrasi menjengah masuk. Bukankah institusi demokrasi itulah, yang dipercayai berdiri di atas dasar keadilan, kebebasan, maruah dan kebenaran, kemudiannya menghapuskan seorang pemimpin kuku besi di sebuah negara Arab berjiran? Bukankah sudah berkali-kali dunia Arab diberitahu mengenai kelebihan-kelebihan menerima demokrasi? Bukankah gerak-kerja demokrasi telah dijelaskan kepada mereka berulangkali? Justeru, buat julung kalinya, masyarakat Palestin menyahut seruan demokrasi dan dengan penuh tanggungjawab mengadakan pilihan raya bagi memilih kerajaan yang mereka inginkan. Apa yang mereka paling dambakan ialah keadilan. Keadilan tidak sama dengan undang-undang kerana undang-undang telah mengecewakan bangsa Palestin. Seperti umat Muslimin yang lain yang sempurna akalnya, keadilan bagi mereka bererti suatu kelebihan yang mencakupi segala yang lain, yang seerti dengan kebenaran, yang betul dan baik; justeru lawannya adalah seerti dengan kezaliman, kuku besi, kepalsuan, dan keangkuhan yang menghalalkan kejahatan. Kalau kebenaran dan kebaikan diletakkan pada tempatnya yang wajar, yakni sekiranya harga diri, kekayaan, peluang, keselamatan dan perkara seumpamanya dijamin tanpa mengira bangsa, agama, kecenderungan siasah dan kedudukan dalam masyarakat, dan dibahagikan secara adil, sesungguhnya akan wujud keamanan, ketenteraman dan kebahagiaan dalam masyarakat. Selama berdekad-dekad lamanya, para pemimpin dunia secara umumnya menilai perlakuan bangsa Palestin semata-mata berdasarkan apa yang zahir, dan cenderung mentafsirkan perlakuan itu sebagaimana zahirnya, tanpa cuba memahami hakikat sebenarnya. Akibatnya, kekayaan diberikan kepada mereka yang telah sedia kaya; masa depan mereka ditentukan oleh sesebuah kerajaan yang diterajui suatu bangsa yang menganggap dirinya 'umat pilihan Tuhan' (Sha'b Allah al- Mukhtar, yakni bangsa Yahudi); pentadbiran masjid dan sekolah pula diserahkan kepada 'tentera pilihan Tuhan' (yakni tentera kerajaan Zionis). Pembahagian seumpama itu tentunya memberi manfaat kepada kerajaan yang tersebut, akan tetapi amat menindas dan merupakan suatu penyelewengan daripada keadilan; kerajaan seumpama itu sememangnya zalim kerana ia gagal mengenali tempat yang wajar bagi setiap sesuatu, dan kaitan sesuatu itu dengan penerimanya.

Demokratik

Tidak seperti si pemenang dalam pemilihan secara demokratik yang bakal dilantik sebagai Presiden Amerika Syarikat yang mendapat pujian para pemimpin seluruh dunia, si pemenang yang dipilih secara demokratik yang memperoleh kepercayaan bangsa Palestin, telah dikecam oleh ramai pemimpin dunia, termasuk dari kalangan pemimpin dunia Arab sendiri. Kemenangan secara demokratik pada hakikatnya ialah pengabaian demokratik. Yang nyata ialah prinsip-prinsip keadilan, kebebasan, maruah dan kebenaran bukanlah dasar-dasar demokrasi; sebaliknya demokrasi adalah alat ganas, keganasan, dan para pengganas, sekurang-kurangnya itulah yang dapat kita simpulkan menurut mereka yang melihat kepada telatah zahir para pemimpin tersebut. Justeru, pada hari ini perpecahan di kalangan dunia Islami menjadi semakin parah. Terdapat golongan di Malaysia, Turki dan Iran, sebagai contoh, yang turut merasai dan berkongsi penderitaan yang ditanggung oleh saudara mereka dan berusaha sedaya upaya membantu. Malangnya suara-suara demokratik mereka ditenggelami oleh ngauman yang memekakkan yang datang dari sampah-sampah demokrasi. Sesetengah pemimpin negara Arab dan wakil- wakil masyarakat Muslim dalam Persidangan Negara-negara Islam telah dengan angkuh dan sengaja menidakkan harapan, keyakinan, dan jalan penyelesaian yang dicadangkan kepadanya oleh mereka yang benar-benar memahami dan mengenali erti keadilan tatkala kejahilan dan putus harapan berleluasa. Sebaliknya mereka memilih untuk bersikap sinis, munafik, bohong dan khianat. Akibatnya, mustahil berlaku perubahan ke arah kebaikan dalam soal nasib kaum Muslimin dan dunia Islam, sedangkan para pemimpin mereka yang dipilih secara demokratik teraba-raba dalam keadaan pekak, bisu dan buta.

Post a Comment

0 Comments