| 15 comments ]


1 Julai 2008 - merupakan satu tarikh yang sememangnya takkan dapat dilupakan kerana tarikh inilah yang menjadi sejarah untuk pertama kalinya aku menjejakkan kaki di Universiti Malaysia Pahang sebagai pelajar. Empat tahun lalu, yang mulanya aku rasakan begitu lama untuk menamatkan satu tempoh sepanjang 8 semester, kini aku rasakan masa itu terlalu cepat berlalu. Malah, perasaan ketika mula-mula mendaftar masuk ke UMP masih lagi segar dalam ingatan.


Tahun pertama aku, aku mula mengenali rakan-rakan sebilik aku iaitu Alif (Alep), Idham (Dehe), dan Bukhari (Bob). Tempat penginapan kami dulu adalah di Blok C10, Kolej Kediaman 1. Di sinilah aku bermula mengenali rakan-rakan baharu yang berbagai perangai dan ragam.

Mungkin nasib aku baik, dengan populasi UMP ini yang separuhnya adalah pelajar lelaki, malah dalam Fakulti Kejuruteraan Mekanikal (FKM) mempunyai populasi lelaki lebih 3/4 dari keseluruhan pelajarnya - aku dari semester pertama telah ditempatkan di kelas yang mempunyai bilangan pelajar lelaki dan perempuan yang seimbang. Pendek kata, kelas-kelas lain menerima 1-3 pelajar perempuan ataupun tiada pelajar perempuan langsung. Nasib baik ini, bukannya nak tunjuk macho pun, sekurang-kurangnya tak adalah kejang otak sebab semuanya lelaki dalam kelas, kan? Hahaha!

Pada tahun kedua pengajian aku, tempat tinggal aku bertukar ke Kolej Kediaman 2. Maaf, aku dah lupa blok kediaman dan nombor rumah, sedangkan akulah ketua rumah ketika itu. Haha! Kali ini, aku bersama rakan-rakan serumah seramai tujuh orang iaitu Amin, Syafik Isa, Izuan Ghazali (Juan), Azrul, Izzuddin (Din), Khusairi (Kucai), dan Amirul Azfar (Ayul).


Asam garam hidup serumah, bergaduh, berkawan, bergurau, dan bersedih merupakan perkara biasa bagi kami. Namun, inilah yang merapatkan hubungan kami semua.

Tahun kedua ini merupakan tahun yang paling perit kami rasakan. Setiap hari, kami perlu berulang alik sejauh 60 km sehala dari tempat kediaman di Gambang ke FKM di Pekan. Walau begitu, keperitan ini jugalah yang melatih kami untuk menjadi lebih matang. Walaupun begitu, di sebalik keperitan ini ada satu yang tak dapat aku lupakan - pensyarah subjek Thermodynamics I kami ketika itu, En. Mazwan Mahat - kami berikan nama jolokan adik kepada Adlin Aman Ramli kerana wajah mereka seakan-akan serupa.

Dalam tahun dua pengajian ini jugalah aku menyertai Shell Eco-marathon Asia 2010, dan mendapat tempat keempat dari kalangan universiti-universiti di seluruh Asia.

Bermulanya tahun ketiga pengajian, aku mula berpindah ke Pekan. Aku yang sepatutnya berteman sebilik dengan Jazmir, tetapi dia dan Din dah bersetuju untuk bertukar bilik. Maka aku pun tinggal bersama Din di Blok C, Kolej Kediaman 5. Sekali lagi, aku lupa nombor bilik aku. Apa yang pasti, aku tinggal di tingkat 3, tingkat yang paling atas. Tingkat inilah yang paling mudah ditimpa banjir dan hujan di bawah bumbung. Sampaikan air boleh menitis ke muka aku ketika sedang nyenyak tidur dalam hujan lebat.


Pada masa ini, UMP Pekan masih lagi dikategorikan sebagai 'padang pasir tandus' kerana terdapat kira-kira 640 orang pelajar sahaja yang tinggal di KK5. Bangunan yang ada hanyalah tiga blok kolej kediaman dan blok FKM dan FKEE sahaja. Kemudahan-kemudahan asas masih lagi tidak mencukupi.

Namun, tahun akhir ini memberi lebih keselesaan kepada kami di UMP Pekan. Aku tinggal bersama Kucai di Blok B, KK5. KK5 yang dahulunya hanya menempatkan 640 pelajar sajaha kini boleh menampung kira-kira 1300 pelajar. Fakulti Kejuruteraan Pembuatan juga menyertai perjuangan bersama FKM dan FKEE. Kemudahan asas menjadi lebih baik dan sempurna.

Sepanjang empat tahun di UMP, banyak kejadian yang telah berlaku. Sama ada gembira atau sedih. Baik atau kurang baik. Namun, aku takkan lupakan pensyarah-pensyarah yang telah menurunkan ilmu kepada aku sepanjang pengajian di UMP untuk dilahirkan sebagai seorang jurutera mekanikal.


SEMESTER 1 08/09
Subject
BMM1313 - COMPUTER PROGRAMMING
Group/Section
M05LB
Lecturer 1
AZLYNA BINTI SENAWI
Lecturer 2
YUHANI BINTI YUSOF


Subject
BMM1523 - ENGINEERING MATERIALS
Group/Section
M05LB
Lecturer 1
NUR AZHANI BINTI ABD RAZAK
Lecturer 2
MUHAMAD BIN MAT NOOR


Subject
BMM1113 - ENGINEERING MATHEMATICS 1
Group/Section
M05LB
Lecturer 1
NORYANTI BINTI MUHAMMAD


Subject
UHM1012 - MALAYSIAN STUDIES
Group/Section
M05LB
Lecturer 1
IMADUDDIN BIN ABIDIN


Subject
BMM1811 - MECHANICAL LABORATORY 1
Group/Section
M05LB
Lecturer 1
MUHAMAD IMRAN BIN MOHMAD SAIRAJI


Subject
BMM1532 - STATICS
Group/Section
M05LB
Lecturer 1
MOHD SHAHRIR BIN MOHD SANI


Subject
UHL2312 - TECHNICAL ENGLISH
Group/Section
M05LB
Lecturer 1
ZARINA BINTI MOHD ALI


Subject
UQB1011 - BRIGED SISWA (KOKURIKULUM I)
Group/Section
09
Lecturer 1
RAMLE BIN ABID
Lecturer 2
AL-MUHAIMIN BIN ALI


SEMESTER 2 08/09
Subject
BMM1553 - DYNAMICS
Group/Section
M05LB
Lecturer 1
NUR AZHANI BINTI ABD RAZAK
Lecturer 2
MUHAMAD ZUHAIRI BIN SULAIMAN


Subject
BMM1432 - ELECTRICAL TECHNOLOGY
Group/Section
M05LB
Lecturer 1
ASNUL HADI BIN AHMAD
Lecturer 2
YUSNITA RAHAYU


Subject
BMM1123 - ENGINEERING MATHEMATICS 2
Group/Section
M05LB
Lecturer 1
AZLYNA BINTI SENAWI
Lecturer 2
NAJIHAH BINTI MOHAMED
Lecturer 3
ROZIEANA BINTI KHAIRUDDIN


Subject
BMM1511 - ENGINEERING MECHANICS LAB 1
Group/Section
M05LB
Lecturer 1
SALWANI BINTI MOHD SALLEH
Lecturer 2
MAS AYU BINTI HASSAN


Subject
UHR1012 - ISLAMIC AND ASIAN CIVILISATIONS 1
Group/Section
M05LB
Lecturer 1
AHMAD FAZULLAH BIN MOHD ZAINAL ABIDIN


Subject
BMM1821 - MECHANICAL LABORATORY 2
Group/Section
M05LB
Lecturer 1
RUSLI BIN GHANI


Subject
UHL2322 - TECHNICAL WRITING
Group/Section
M05LB
Lecturer 1
WAN JUMANI BINTI FAUZI


Subject
UQS2061 - BOLA BALING
Group/Section
01
Lecturer 1
RAMLE BIN ABID
Jurulatih
CIKGU NORDIN


SEMESTER 3 09/10
Subject
UHL2332 - ACADEMIC REPORT WRITING
Group/Section
M09LB
Lecturer 1
MOHD RIDUAN BIN JAMALUDDIN


Subject
BMM2613 - COMPUTER AIDED DESIGN
Group/Section
M09LB
Lecturer 1
MAS AYU BINTI HASSAN


Subject
BMM2432 - ELECTRONICS TECHNOLOGY
Group/Section
M09LB
Lecturer 1
MOHD FIRDAUS BIN HASSAN


Subject
BMM2112 - ENGINEERING MATHEMATICS 3
Group/Section
M09LB
Lecturer 1
ROZIEANA BINTI KHAIRUDDIN


Subject
BMM2533 - FLUIDS MECHANICS 1
Group/Section
M09LB
Lecturer 1
AHMAD BASIRUL SUBHA BIN ALIAS
Lecturer 2
AZIZUDDIN BIN ABD AZIZ


Subject
BMM2011 - OCCUPATIONAL SAFETY & HEALTH
Group/Section
M09LB
Lecturer 1
SALWANI BINTI MOHD SALLEH
Lecturer 2
WAN SHARUZI BIN WAN HARUN
Lecturer 3
MAHENDRAN A/L SAMYKANO


Subject
BMM2513 - THERMODYNAMICS 1
Group/Section
M09LB
Lecturer 1
MOHAMAD MAZWAN BIN MAHAT


SEMESTER 4 09/10
Subject
BMM2421 - ELECTRICAL & ELECTRONICS LAB
Group/Section
M09LB
Lecturer 1
YUSNITA RAHAYU


Subject
BMM2122 - ENGINEERING MATHEMATICS 4
Group/Section
M09LB
Lecturer 1
NORYANTI BINTI MUHAMMAD


Subject
UHL4022 - EXPOSITORY WRITING
Group/Section
M09LB
Lecturer 1
AZWIN ARIF BIN ABDUL RAHIM


Subject
BMM2543 - FLUIDS MECHANICS 2
Group/Section
M09LB
Lecturer 1
MOHD AKRAMIN BIN MOHD ROMLAY
Lecturer 2
WAN AZMI BIN WAN HAMZAH
Lecturer 3
AZIZUDDIN BIN ABD AZIZ


Subject
UHR2012 - ISLAMIC INSTITUTIONS
Group/Section
M09LB
Lecturer 1
AHMAD FAZULLAH BIN MOHD ZAINAL ABIDIN
Lecturer 2
HUSNA BINTI HASHIM


Subject
BMM2643 - MANUFACTURING PROCESSES
Group/Section
M09LB
Lecturer 1
MAHENDRAN A/L SAMYKANO
Lecturer 2
SUGENG ARIYONO


Subject
BMM2523 - THERMODYNAMICS 2
Group/Section
M09LB
Lecturer 1
AHMAD BASIRUL SUBHA BIN ALIAS
Lecturer 2
MUHAMAD BIN MAT NOOR
Lecturer 3
KORADA VISWANATHA SHARMA


SEMESTER 5 10/11
Subject
BMM3613 - AUTOMATIC CONTROL
Group/Section
M09LB
Lecturer 1
MUHAMMAD HATIFI BIN MANSOR
Lecturer 2
YUSNITA RAHAYU
Lecturer 3
GIGIH PRIYANDOKO


Subject
UHE3012 - CONTEMPORARY LEADERSHIP IN COMMUNITY
Group/Section
M09LB
Lecturer 1
AHMAD BIN IBRAHIM


Subject
BMM3521 - ENGINEERING FLUIDS MECHANICS LAB
Group/Section
M09LB
Lecturer 1
MUHAMAD ZUHAIRI BIN SULAIMAN


Subject
UHF1121 - GERMAN FOR BEGINNERS
Group/Section
M09LB
Lecturer 1
YANTI SALINA BINTI SHAARI


Subject
BMM3513 - HEAT TRANSFER
Group/Section
M09LB
Lecturer 1
MD. MUSTAFIZUR RAHMAN
Lecturer 2
KORADA VISWANATHA SHARMA


Subject
BMM3611 - MANUFACTURING PROCESSES LAB
Group/Section
M09LB
Lecturer 1
MAHADZIR BIN ISHAK @ MUHAMMAD


Subject
BMM3532 - MEASUREMENT & INSTRUMENTATION
Group/Section
M09LB
Lecturer 1
MIMINORAZEANSUHAILA BINTI LOMAN
Lecturer 2
MOHD HAFIZI BIN ZOHARI


Subject
BMM3623 - MECHANICAL DESIGN
Group/Section
M09LB
Lecturer 1
JASRI BIN MOHAMAD
Lecturer 2
MOHD HAFIZI BIN ZOHARI
Lecturer 3
MD. MUSTAFIZUR RAHMAN
Lecturer 4
DAW THET THET MON


SEMESTER 6 10/11
Subject
BMM3663 - CAE & FAILURE ANALYSIS
Group/Section
M09LB
Lecturer 1
MOHD AKRAMIN BIN MOHD ROMLAY
Lecturer 2
KUMARAN A/L KADIRGAMA


Subject
BMM2122 - ENGINEERING MATHEMATICS 4
Group/Section
UM09LB
Lecturer 1
NOR HAFIZAH BINTI MOSLIM


Subject
BMM3531 - ENGINEERING THERMODYNAMICS LAB
Group/Section
M09LB
Lecturer 1
MUHAMAD ZUHAIRI BIN SULAIMAN
Lecturer 2
KORADA VISWANATHA SHARMA


Subject
UHM2022 - ETHNIC RELATIONS
Group/Section
M09LB
Lecturer 1
AHMAD BIN IBRAHIM




Subject
UHF2121 - GERMAN FOR INTERMEDIATE
Group/Section
M10LB
Lecturer 1
YANTI SALINA BINTI SHAARI
Lecturer 2
MOHD ISZUANI BIN MOHD HASSAN


Subject
BMM3633 - INDUSTRIAL ENGINEERING
Group/Section
M09LB
Lecturer 1
HADI BIN ABDUL SALAAM
Lecturer 2
RAMLI BIN JUNID


Subject
BMM3553 - MECHANICAL VIBRATIONS
Group/Section
M09LB
Lecturer 1
MOHD FIRDAUS BIN HASSAN
Lecturer 2
MD. MUSTAFIZUR RAHMAN


SEMESTER 7 11/12
Subject
BMM3011 - ENGINEER & SOCIETY
Group/Section
01
Lecturer 1
HASSAN BIN IBRAHIIM


Subject
BMM3912 - FINAL YEAR PROJECT 1
Group/Section
01
Lecturer 1
IDRIS BIN MAT SAHAT
Supervisor
NASRUL AZUAN BIN ALANG


Subject
BMM3995 - INDUSTRIAL TRAINING
Group/Section
01
Lecturer 1
MOHD FIRDAUS BIN HASSAN
Supervisor
IDRIS BIN MAT SAHAT


Subject
BMM3991 - INDUSTRIAL TRAINING REPORT
Group/Section
01
Lecturer 1
MOHD FIRDAUS BIN HASSAN
Supervisor
IDRIS BIN MAT SAHAT


Subject
BMM4723 - MECHANISM DESIGN
Group/Section
01
Lecturer 1
MAISARA MOHYELDIN GASIM MOHAMED


Subject
BMM4753 - RENEWABLE ENERGY RESOURCES
Group/Section
01
Lecturer 1
SHAHRANI BIN ANUAR


SEMESTER 8 11/12
Subject
BMM4783 - COMPUTATIONAL FLUID DYNAMICS
Group/Section
01
Lecturer 1
TUAN MOHAMMAD YUSOFF SHAH BIN TUAN YA


Subject
BMM4924 - FINAL YEAR PROJECT 2
Group/Section
01
Lecturer 1
IDRIS BIN MAT SAHAT
Supervisor
NASRUL AZUAN BIN ALANG


Subject
BMM4703 - HYDRAULICS AND PNEUMATICS
Group/Section
01
Lecturer 1
LUQMAN HAKIM BIN AHMAD SHAH


Subject
UGE2002 - TECHNOPRENEURSHIP
Group/Section
09P
Lecturer 1
CHE OTHMAN BIN HUSSIN


Selain itu, tidak dilupakan juga rakan-rakan sekelas aku sepanjang pengajian aku di sini:

  • Fatiehah Adnan (Fatiehah)
  • Hafizah Sapawi (Fizah)
  • Khusairi Hassim (Kucai)
  • Azreen Samsuri (Erin)
  • Amin Zubir (Amin)
  • Azrulhafiq (Azrul)
  • Amirul Amri (Mirul)
  • Mohd Alif (Alep)
  • Syafik Isa (Syafik)
  • Amirul Azfar (Ayul)
  • Zulkifli Nawawi (Joe)
  • Fitrina Mat Nawi (Fitrina)
  • Nuraini Aziz (Nani)
  • Wan Syalamyza (Miza)
  • Sapiah Ismail (Sap)
  • Hafiz Azam (Hafiz)
  • Saifudeen Walid (Tapak)
  • Shahrizal Ibrahim (Shasha)
  • Hazan Idayu (Ayu)
  • Shahmi Marsahid (Shahmi)
  • Aifadilah Junoh (Fad)
  • Alisandra (Ally)
  • Nina Nadia (Nina)
  • Santhana Kumari (Santhana)
  • Azma Salwani (Azma)
  • Faizal Ghani (Pejal)
  • Ahmad Danial (Dann)
  • Waheeda Yusof (Wawa)
  • Khairul Bariah (Keon)
  • Izzuddin Masrom (Din)
  • Diyana Wahida (Diyana)
  • Zulfadli Rani (Padli) - merajuk nama dia tertinggal. Haha!

Tak lupa juga rakan-rakan lain:
  • Sekretariat Majlis Mahasiswa Anak-Anak Pahang (SeMAMPAN)
  • SAE-UMP Chapter
  • Batch 2008-2012
  • Senior
  • Junior
  • Staf UMP
  • Pekerja kontraktor
  • Dan lain-lain.
Mana yang aku terlupa senaraikan nama tu, anggaplah dalam lain-lain. Banyak sangat. Tak tersenarai kat sini.

Selain manusia, antara 'rakan' setia yang telah menamatkan bakti dan juga yang masih lagi berkhidmat juga banyak berjasa kepada aku:
  • BenQ Joybook T31
  • Honda Wave 125S
  • Motorola V3x
  • Motorola L6
  • Nokia 5320 XpressMusic
  • Apple iPod
  • Sony Walkman NWZ-B133F
  • Sony Cyber-shot DSC-W310
  • Nikon D5000
  • Asus A53SV
  • Hesstar Kettle
  • Elba Toaster
  • Nokia Lumia 800
Setelah lebih 24000 km perjalanan motosikal aku sejak masuk ke UMP, kini perjalanan itu akan terhenti sampai awal Jun nanti. Seterusnya, perjalanan akan bersambung untuk zaman pekerjaan pula selepas bergelar graduan.


Terima kasih kepada semua. UMP: Selepas empat tahun.


1 Julai 2008 - 7 Jun 2012

15 comments:

  1. ~kucai~

    nice one~ sedih plak rasa nk tggal UMP neh.. hadoi~ (T_T)

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. Erk?! Tertinggal? Nak buat cmne, pening nak ngingat name2 sume. haha

      Delete
  3. I noticed that fizah's name is not include here! sebab 2 die sedey..sampai ati...T_T

    ~sap~

    ReplyDelete
  4. nama aku pun xde. ko memang.. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko senarai dalam lain-lain jer... kalu sume nak demand nama nak ada, mati aku. haha

      Delete
    2. mati? jangan wei!! wasiatkan lumia800 ko tu kat aku dulu! hahahahahahahaha. :P

      Delete
  5. HAhahah 4tahun pun rasa sekejap,ni kan pula aku yg 3tahun kat ump ni xrasa apa2 pun...kejap sgt2 tgk2 dah nk sem last

    ReplyDelete
  6. bakal pelajar mechanical engineering 1 sep ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah dan selamat memulakan pengajian sebagai mahasiswa. Semoga dapat membentuk sahsiah, ilmu dan kemahiran untuk untuk menaikkan taraf kehidupan diri, keluarga dan masyarakat.

      Delete

P/S: Kepada pemberi komen 'tanpa nama' atau 'anonymous' diharapkan dapat meletakkan nama samaran di kaki komen untuk menunjukkan keikhlasan anda. Terima kasih.